TUTORIALE TIC COLEGIUL ECONOMIC "DPM" ALBA IULIA
Profesor
Simona Dogaru ,
ISBN 978-973-0-31260-7
; Alba Iulia, 2020 ISBN
978-973-0-31261-4 ; Alba Iulia, 2020
|
Aplicatiile rezolvate vor fi trimise sub forma de fisiere atasate pe adresa de mail: econelevi@gmail.com si pe adresa voastra de mail.
La Subject va veti scrie numele, prenumele si clasa.
Exerciţiul
1:
În
prima foaie de
calcul creaţi o bază de date student care va conţine
date
referitoare la rezultatele activităţii studenţilor:
·
calculaţi media
pentru fiecare
student;
·
câmpul bursa
se va completa selectiv, în funcţie de valoarea corespondentă
din câmpul Media: dacă
media>=9 atunci „Bursa este de 120 lei”, altfel
„nu se acordă” ;
·
pentru studenţii
care primesc
bursă aplicaţi un format condiţional astfel încât valorile care
respectă
condiţia să fie scrise cursiv cu culoarea verde;
·
în foaia de calcul 4
să se ducă
doar studenţii de la finanţe şi cei de la contabilitate şi să se
reprezinte
grafic media acestor studenţi;
·
obţineţi media
pentru fiecare
secţie şi cumulate la nivel de facultate;
·
să se afişeze câţi
elevi nu
primesc bursă de la secţia contabilitate;
Exerciţiul 2:
Cum scrieţi formula care verifică dacă un triunghi
este dreptunghic?
Indicaţie: Folosiţi
funcţia POWER astfel:
Exerciţiul 3:
Realizaţi
un tabel în care veţi scrie toţi elevii din clasa voastră pe o coloană.
În
celelalte coloane veţi trece toate materiile pe care le studiaţi ( Ex.
română,
matematică, ed-fizică, etc). În plus, mai adăugaţi câte o coloană
pentru absenţe
motivate, absenţe nemotivate, total absenţe, media la purtare, media
generală,
situaţia şcolară.
Veţi completa tabelul cu informaţii. În coloana cu
totalul absenţelor se va calcula suma dintre motivate şi nemotivate iar
în
coloana cu media generală se va calcula media aritmetică pentru toate
notele
elevului. În coloana cu media la purtare se va acorda nota astfel:
pentru
fiecare 10 absenţe NEMOTIVATE totalizate se va scădea câte 1 punct din
nota la
purtare, plecând de la 10. În coloana cu situaţia şcolară se va calcula
astfel:
dacă elevul are media generală mai mare decât 8.05 atunci se va scrie "Premiant"
altfel se va scrie "Leneş" . Tabelului îi va fi aplicat
formatul : Clasic 1.
Sub tabel se va calcula cea mai mare medie pe clasă
şi elevul cu cele mai puţine absente în total.
În antetul foii va apărea scris: Colegiul
Economic "DPM" Alba Iulia
iar la subsol : Întocmit,
...........
Exerciţiul 4:
În tabelul de mai jos veţi completa cu date
fictive în coloanele unde apar puncte de suspensie (primele 3) şi acolo
unde
apare semnul întrebării se va calcula cu formulă, astfel:
Nume |
Salariu |
Nr. ore |
Sănătate |
Stres |
Norma |
Impozit |
Venit net |
… |
… |
…. |
? |
? |
? |
? |
? |
-
"Sănătate"
este 12% din Salariu
-
"Stres" este
2% din Salariu
-
"Norma"
este "întreagă" dacă "Nr.Ore" este
mai mare sau egal
cu 18, altfel "jumătate".
-
"Impozit"
este
o
10% pentru salariile mai mici
de 200 lei
o
25% pentru salariile cuprinse între
200 şi
500
-
"Venitul net" = Salariu + Stres - Sănătate - Impozit
Exerciţiul 5:
În tabelul de mai jos veţi completa cu date
fictive în coloanele unde apar puncte de suspensie şi acolo unde apare
semnul
întrebării se va calcula cu formulă, astfel:
Nume elev |
Venit familie |
Membri familie |
Lb. română |
Matematică |
Geografie |
Media |
Rezultat |
Bursa de merit |
Bursa socială |
Total burse |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
? |
? |
? |
? |
? |
-
Media este media aritmetică pentru cele trei
materii
-
Rezultatul
este “promovat”
dacă media este mai mare sau
egala cu 5, altfel “nepromovat”
-
Bursa de merit se acordă pentru medii mai
mari ca 9. Cei
cu
media cuprinsă între
9 şi
9,50 primesc 100, iar
cei cu media între
9,50 şi 10 primesc 200
-
Bursa
socială se acordă astfel : cei
care au venitul pe
membru de familie sub valoarea de 400 lei vor primi o bursă de 120 lei
iar cei
care au venitul cuprins între 400 şi 500 vor primi o bursă de 170 lei.
-
Total
bursa
se calculează ca
fiind suma dintre
bursa de merit
şi bursa socială
-
Câţi
elevi primesc o bursă de merit de 100 lei şi câţi
primesc o bursă de 200 lei.
Exerciţiul 6:
Eşti patronul unui depozit de materiale de
construcţii şi ai doi distribuitori D1şi D2 care fac vânzări pentru
tine.
Denumire |
UM |
Stoc Initial |
Pret(UM) |
Val. Initiala |
D1 |
D2 |
Stoc Final |
Val. Finala |
Caramida |
mc |
… |
… |
? |
… |
… |
? |
? |
Ciment |
sac |
… |
… |
? |
… |
… |
? |
? |
Var |
t |
… |
… |
? |
… |
… |
? |
? |
Nisip |
t |
… |
… |
? |
… |
… |
? |
? |
Gresie |
mp |
… |
… |
? |
… |
… |
? |
? |
Faianta |
mp |
… |
… |
? |
… |
… |
? |
? |
parchet |
mp |
… |
… |
? |
… |
… |
? |
? |
Lavabila |
L |
… |
… |
? |
… |
… |
? |
? |
TOTAL |
|
|
|
? |
… |
… |
? |
? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bani
Rulati |
? |
|
|
|
|
|
|
|
a.
Redenumeşte
Foaie1 cu ian, Foaie2
cu feb, Foaie3 cu bilant.
b.
Aceeaşi
structură de tabel va fi completată
în foile ian şi feb, doar atenţie la date, căci ele se schimbă.
c.
ValoareInitiala = StocInitial * Pret(UM)
d.
StocFinal
= StocInitial - D1 - D2 ( Din ceea ce a fost iniţial se scade ceea ce
au vândut cei 2 distribuitori )
e.
ValoareFinala = StocFinal * Pret(UM)
f.
BaniRulati = TotalValoareInitiala -
TotalValoareFinala
g.
Stocul
initial pe luna feb
este stocul final din luna ian
Atenţie: În luna Feb
sunt alte preţuri şi alte
vânzări pe distribuitori.
În foaia bilanţ
vom avea următoarea structură a tabelului:
Denumire |
UM |
D1 |
Val D1 |
D2 |
Val D2 |
Total marfa vanduta |
Total Valoare |
Caramida |
mc |
? |
? |
? |
? |
? |
? |
Ciment |
sac |
? |
? |
? |
? |
? |
? |
Var |
t |
? |
? |
? |
? |
? |
? |
Nisip |
t |
? |
? |
? |
? |
? |
? |
Gresie |
mp |
? |
? |
? |
? |
? |
? |
Faianta |
mp |
? |
? |
? |
? |
? |
? |
parchet |
mp |
? |
? |
? |
? |
? |
? |
Lavabila |
L |
? |
? |
? |
? |
? |
? |
Total Valoare |
|
? |
? |
? |
? |
? |
? |
Procent din
vanzare |
|
|
12% |
|
14% |
|
|
Salariu |
|
|
? |
|
? |
|
a.
D1 = marfa vândută de distribuitorul D1 pe
lunile ian şi feb
b.
Val
D1 = valoare marfă vândută
de distribuitorul D1 pe lunile ian si feb
c.
Analog se
determina D2 respectiv Val D2
d.
Pentru
plata distribuitorilor formatăm
celulele procentual , fără zecimale, scriem procentul din
încasări şi
scriem formulele: Salariu=Val D1 (sau Val
D2)* procent vânzare
e.
Realizaţi o
diagramă comparativă pe
coloanele : Denumire, D1 şi D2
Exerciţiul 7:
Eşti patronul unui parc de maşini şi la sfârşitul
zilei vrei să calculezi valoarea vândută în Lei şi-n Euro (la cursul
zilei).
Ştii câte maşini ai vândut din fiecare tip şi care
este preţul în lei pentru fiecare tip de maşină. Ca să ai un volum mare
de
vânzări faci Discount (Reducere) între 1% şi 5 % pentru fiecare
tip de maşină.
Curs Euro |
4.339 |
|
|
|
|
|
|
|
Produs |
Cant |
Pret (Euro) |
Discount (%) |
Pret Final (Euro) |
Pret (Lei) |
Valoare
Vand (Euro) |
Valoare
Vand (Lei) |
Pierdere
prin Discount (Euro) |
Logan |
… |
… |
2% |
? |
? |
? |
? |
? |
BMW |
… |
… |
3% |
? |
? |
? |
? |
? |
Mercedes |
… |
… |
1% |
? |
? |
? |
? |
? |
Audi |
… |
… |
4% |
? |
? |
? |
? |
? |
Skoda |
… |
… |
3% |
? |
? |
? |
? |
? |
Honda |
… |
… |
5% |
? |
? |
? |
? |
? |
Smart |
… |
… |
4% |
? |
? |
? |
? |
? |
Total |
|
|
|
? |
? |
? |
a.
Preţ
(Euro) = preţul unei
maşini
b.
PretFinal(Euro)
= Pret(Euro) - Discount
* Pret(Euro)
c.
Pret
(Lei) = PretFinal(Euro) * CursEuro (Adresa
absolută)
d.
ValoareVanduta(Euro) = Cant *
PretFinal(Euro)
e.
ValoareVanduta(Lei)
=Cant * Pret(Lei)
f.
Pierdere
prin Discount (Euro) =Cant*PretEuro - Cant*PretFinal(Euro)
Exerciţiul 8:
În tabelul de mai jos veţi completa cu date
fictive în coloanele unde apar puncte de suspensie şi acolo unde apare
semnul
întrebării se va calcula cu formulă, astfel:
Note
oral |
Nota
teză |
Media_oral |
Media
finala |
… |
… |
? |
? |
-
Media
Oral se calculează cu 2 zecimale
exacte
- Media finală se calculează astfel: dacă nu există nota la teză atunci media finală va fi identică cu media oral altfel se multiplică media la oral de 3 ori, se adună cu teza şi totul se împarte la 4.
Exerciţiul 9:
Salvaţi agenda de lucru
cu numele statistica
în folderul personal.
Introduceţi tabelul următor în foaia
de calcul “Mate” a registrului de
calcul “Burse.xls”:
Nr.Crt |
Nume Prenume |
Salar |
Adresa |
Varsta |
1. |
Chiriţă Monica |
1350 |
Oradea |
56 |
2. |
Crişan Dorin |
1200 |
Brasov |
32 |
3. |
Daciu Ion |
1425 |
Timisoara |
22 |
4. |
Dinca Gigel |
1000 |
Brasov |
41 |
5. |
Moise Aurelian |
2300 |
Bucuresti |
37 |
6. |
Popa Aura |
1400 |
Oradea |
36 |
7. |
Stoica Vasile |
4500 |
Arad |
45 |
8. |
Vasiliu Laura |
1230 |
Braila |
29 |
a.
În tabelul creat
anterior inseraţi
o coloană cu numerele de telefon (Nr.tel)
între coloanele cu “Adresa” şi “Vârsta”.
b.
Despărţiţi coloana Nume Prenume în două coloane astfel
încât una va conţine numele iar cealaltă va conţine prenumele.
Indicaţie: Meniul Date→Text
în coloane şi alegeţi ca
delimitator Spaţiul..)
c.
Inseraţi în tabel un
rând între linia 5 şi linia cu numărul 6
şi
introduceţi datele unui alt salariat.
d.
Copiaţi tabelul din
foaia de
calcul “Mate” în foaia de calcul “Arte”.
e.
În tabelul din foaia
de calcul “Mate” ascundeţi coloana cu Adresa.
f.
În tabelul din foaia
de calcul “Mate” modificaţi lăţimea celulelor la 12
unităţi.
g.
În coloana Salariu formataţi datele astfel încât să fie afişate cu
separatorul
pentru mii.
h.
Aduceţi tabelul din
foaia de
calcul “Arte” la forma de
mai jos:
Nr.Crt |
Nume |
Prenume |
Salar |
Adresa |
Varsta |
1. |
Chiriţă |
Monica |
135000 |
Oradea |
56 |
2. |
Crişan |
Dorin |
120000 |
Brasov |
32 |
3. |
Daciu |
Ion |
142522 |
Timisoara |
22 |
4. |
Dinca |
Gigel |
100000 |
Brasov |
41 |
5. |
Moise |
Aurelian |
230000 |
Bucuresti |
37 |
6. |
Popa |
Aura |
140000 |
Oradea |
36 |
7. |
Stoica |
Vasile |
450000 |
Arad |
45 |
8. |
Vasiliu |
Laura |
123000 |
Braila |
29 |
Tipul cărţilor vândute într-o librărie, pe
parcursul unei luni, este prezentat în tabelul:
pul |
Cărţi vândute |
SF |
74 |
Aventură |
28 |
Ştiinţă |
147 |
Copii |
240 |
Beletristică |
254 |
Exerciţiul 12:
Introduceţi următoarele
tabele:
Etnie |
Procente |
Români |
72 |
Maghiari |
8 |
Rromi |
11 |
Secui |
3 |
Francezi |
2 |
Nemţi |
2 |
Turci |
1 |
Arabi |
1 |
Ziua |
Temperatura |
Luni |
0 |
Marţi |
-3 |
Miercuri |
2 |
Joi |
10 |
Vineri |
6 |
Sâmbătă |
5 |
Duminică |
23 |
Luni |
3 |
Marţi |
-12 |
Miercuri |
-20 |
Joi |
-14 |
Vineri |
0 |
Sâmbătă |
10 |
Duminică |
15 |
Luni |
10 |
Marţi |
5 |
Animal |
Nr. masculi |
Nr. femele |
Nr. pui / an |
Leu |
19 |
25 |
3 |
Tigru |
6 |
5 |
1 |
Urs |
12 |
16 |
2 |
Vulpe |
6 |
5 |
2 |
Lup |
15 |
10 |
3 |
Căprioară |
12 |
5 |
2 |
Mistreţ |
6 |
4 |
1 |
Păun |
10 |
12 |
5 |
Fazan |
8 |
5 |
1 |
Macaci |
24 |
10 |
3 |
Struţ |
16 |
12 |
5 |
Iepure |
34 |
20 |
13 |
Gorilă |
4 |
5 |
2 |
a.
Pentru
primul tabel creaţi o diagramă Structură radială 3-D;
afişaţi
procentele aferente fiecărei felii; titlul va fi „Componenţa
etnică a populaţiei României”; legenda va fi în partea
de jos a diagramei; fundalul va fi format din combinaţia a două culori.
b.
Pentru al
doilea tabel creaţi o diagramă Linie; titlul va fi „Temperatura în luna februarie”; axa OX o
vom numi Zilele
iar axa OY va avea denumirea Temperatura;
fundalul va fi format din textura „Peşte
fosil”.
c.
Pentru al
treilea tabel creaţi o diagramă Coloană; titlul va fi „Evidenţa faunei la grădina zoologică”;
axa OX o vom numi Nume animale iar
axa OY va avea denumirea Număr animale;
fundalul va fi format dintr-o singură culoare.
Exerciţiul 13:
Fie un tabel cu:
Nr. crt |
Nume autor |
Denumirea cărţii |
Anul apariţiei |
Editura |
Preţ |
|
|
|
|
|
|
a.
Să se
ordoneze după nume autor şi
denumirea cărţii.
b.
Să se
filtreze numai cărţile scoase la editura
Albatros .
c.
Să se
filtreze numai cărţile cu preţul
între 12 şi 650 lei.
d.
Să se
ordoneze după editură; pentru
aceeaşi editură realizaţi ordonare după preţ, descrescător.
Exerciţiul 14:
Sora lui Ionuţ vrea să
slăbească şi pentru asta, Ionuţ i-a
pregătit un program de hrănire ce conţine
alimentele permise unei diete sănătoase.
Alimente
permise |
Cant (g) |
KCal /100g |
Meniu |
Total
Kcal (pentru un aliment) |
Carne
de vita (gratar, fiert) |
100 |
250 |
1 |
250 |
Pasare
(gratar, fiert) |
100 |
167 |
1 |
167 |
Peste
(gratar, fiert) |
100 |
182 |
1 |
182 |
Paine |
100 |
265 |
|
0 |
Orez |
100 |
365 |
1 |
365 |
Mamaliga |
100 |
152 |
|
0 |
Cartofi
(fierti) |
100 |
80 |
|
0 |
Mazare |
100 |
123 |
|
0 |
Morcov |
100 |
47 |
2 |
94 |
Varza,
Conopida |
100 |
34 |
2 |
68 |
Ridichi |
100 |
26 |
2 |
52 |
Rosii |
100 |
29 |
2 |
58 |
Castraveti |
100 |
38 |
2 |
76 |
Lapte |
100 |
36 |
1 |
36 |
Iaurt |
100 |
71 |
2 |
142 |
Branza de
vaca |
100 |
151 |
|
0 |
Arahide |
100 |
584 |
1 |
584 |
Alune
uscate |
100 |
705 |
|
0 |
Nuci |
100 |
650 |
|
0 |
Fructe |
100 |
71 |
|
0 |
TOTAL |
|
|
18 |
2074 |
Sora lui Ionuţ nu are voie să depăşească 1200 de
Kcal la masa de amiază !
Kcal/100g = câte Kcal conţine 100g din alimentul
respectiv
a.
Meniu =
1
dacă vrea 100g din alimentul respectiv
2
dacă vrea 200g din alimentul respectiv
3 dacă vrea
300g din alimentul respectiv, etc...
b.
Total
Kcal (pentru un aliment)
= Meniu * (Kcal/100g)
c.
Realizaţi o
validare a datelor în coloana Cant , să fie exact
valoarea 100. La
Kcal să fie valori între 25 şi 800. Ce depăşeşte nu
mai este recomandat pentru regim.
d.
Sub coloana
Total Kcal veţi calcula
astfel: Dacă totalul este mai mare decât 1200 atunci va apărea scris
mesajul „Nu ai ales alimentele corect” altfel „Ai respectat cantităţile”.
Exerciţiul 15:
Avem un tabel cu elevii care merg în excursie.
Elevii sunt din trei clase diferite şi de ei răspund 3 profesori astfel
încât
un profesor răspunde de elevi din două clase diferite. Dorim să
calculăm
următoarele:
Nume elev |
Nume profesor |
Clasa |
Bani excursie |
a.
Ce sumă de
bani s-a strâns pe fiecare
clasă?
b.
Ce sumă de
bani a strâns fiecare profesor
de la elevii de care răspunde?
c.
Câţi elevi
merg în excursie de la fiecare
clasă?
d.
Câţi elevi
de la fiecare clasă are fiecare
profesor?
Indicaţie:
Pentru a
rezolva punctele a. şi c. va trebui
să realizăm ordonarea după
câmpul Clasa , pentru punctul b. după
câmpul Nume profesor iar pentru punctul d.
după câmpurile Profesor+Clasa.
Exerciţiul 16:
Avem un tabel cu persoanele care au donat diverse
sume pentru victimele unui cutremur. În tabel apar numai persoanele din
3
localităţi, nivelul studiilor şi suma donată. În fiecare localitate
avem
donatori cu studii medii şi superioare. Dorim să calculăm următoarele:
Nume persoană |
Localitate |
Studii |
Suma donată |
a.
Ce sumă de
bani s-a strâns din fiecare
localitate?
b.
Câte
persoane sunt cu studii medii /
superioare pe fiecare localitate?
c.
Ce sumă de
bani s-a strâns de la cei cu
studii superioare şi ce sumă de la cei cu studii medii?
Indicaţie:
Pentru a
rezolva punctul b.
ordonarea se va face după câmpurile Localitate + Studii.
Exerciţiul 17:
Avem următorul tabel cu elevii participanţi la un
concurs naţional. Cu ajutorul tabelelor pivot să centralizaţi datele
astfel
încât:
-
Să se
afişeze numărul elevilor pe clase din fiecare liceu
-
Să se
afişeze numărul elevilor care au aceeaşi notă, pe clase, separaţi pe
licee
Nr. crt. |
Nume elev |
Clasa |
Liceul |
Nota finală |
APLICAŢII POWER POINT
Exerciţiul 1.