TUTORIALE  TIC

COLEGIUL  ECONOMIC  "DPM"  ALBA   IULIA

Profesor  Simona  Dogaru ,    ISBN    978-973-0-31260-7 Alba Iulia, 2020

ISBN   978-973-0-31261-4 ;   Alba Iulia, 2020  
 

 

Clasa a IX-a Structura calculatorului Windows
Word Formatare Tabele, obiecte si formule matematice Cuprins,note subsol, unelte de desenare
HTML Tema 9
Clasa a X-a
Excel Formatari si grafice Formule si calcule matematice. Functii Baze de date Scenarii
Power Point Tema 10
Clasa a XI-a
Access Tabele Relatii intre tabele Interogari Rapoarte, formulare si etichete
Proiecte Tema 11
MATEMATICA Analiza matematica XI Reprezentarea functiilor Calcul financiar Recapitulare clasa 9 Ecuatii-Inecuatii 10 Trigonometrie 10
COMUNICARE Administrarea corespondentei Comunicarea Comunicare
Clasa a XII-a HTML PhP Formulare PHP Instructiuni conditionale MySQL Tema 12

 

Tabele realizate în Access

 

 

 

În acest capitol vom crea structurile de tabele, vom asocia chei acolo unde cere problema, realizăm validarea datelor ce se vor introduce şi introducem efectiv date în tabele.

 

Operaţii care trebuie cunoscute

 

-        Creare bază de date: Butonul Office→Nou→Bază de date necompletată. În partea dreaptă alegem folderul de lucru, scriem numele fişierului şi apăsăm pe butonul Creare.

-        Creare tabelă:  deschidem foaia Creare→Tabel, introducem câmpurile  şi salvăm la sfârşit sub un nume.

-        Creare cheie primară: selectăm câmpul, apăsăm click dreapta şi din meniul contextual alegem Cheie primară sau apăsăm pe butonul din fila Proiectare. Pentru anularea ei se apasă încă o dată pe comanda .

-        Validarea valorilor introduse: selectăm câmpul şi la Regulă de validare introducem condiţia cerută în problemă

 

 

 

 

Aplicaţia 1

 

Creaţi următoarea tabelă (Uniforma_Elevi) în care veţi introduce 20 de înregistrări:

 

Denumire câmp

Tip de dată

Dimensiune câmp

Nr. matricol

Numar

Întreg

Nume elev

Text

30

Clasa

Expert cautare

9D, 9B, 9F

Data nasterii

Data/Ora

Dată medie

Media absolvire

Numar

Simplă precizie, 2 zecimale

Pret uniforma

Numar

Întreg lung

Sta la camin

Da/Nu

 

 

 Pentru câmpurile: Media absolvire şi Preţ uniformă se vor introduce reguli de validare astfel: primul câmp să conţină numai valori ≥8.27 iar celălalt câmp să conţină valori cuprinse între 150 şi 300 RON. Ele vor fi însoţite de câte un text de validare corespunzător.

 

 

Rezolvare:

 

Pentru crearea tabelei vom proceda astfel:

1.      Deschidem programul Microsoft Access. Butonul Office→Nou→Bază de date necompletată. În partea dreaptă căutăm folderul de lucru, scriem numele fişierului Scoala.accdb şi apăsăm pe butonul Creare.

 

 

 

Observaţie:

 

Pasul 1 se realizează o singură dată, pentru realizarea bazei de date. Dacă avem mai multe tabele de creat atunci se vor paşii începând de la pasul 2.

 

2.      Din fila Creare alegem comanda Tabel. Pentru a opera modificări asupra structurii tabelei vom lucra în modul Vizualizare (fila Pornire).

 

Observaţie: 

a.       Dacă lucrăm în modul  atunci ultima filă se va numi Foaie de date (vezi figura).

 

 

b.      Dacă lucrăm în modul  atunci ultima filă se va schimba în Proiectare (vezi figura).

 

 

 

3.      În prima coloană (Nume câmp) vom introduce pe rând câmpurile cerute de problemă.

4.      În coloana Tip de date alegem tipurile de date însoţite de condiţiile impuse de problemă, astfel:

 

·         Pentru câmpul Nr matricol vom selecta la Dimensiune câmp subtipul întreg

·         Pentru câmpul Nume elev vom scrie valoarea 30

·         Pentru câmpul Data nasterii alegem la Format→Dată medie

·         Pentru câmpul Media absolvire vom selecta la Dimensiune câmp subtipul simplă precizie, la Format alegem Fix iar la Zecimale scriem 2.

·         Pentru câmpul Pret uniforma vom selecta la Dimensiune câmp subtipul întreg lung

5.      Pentru câmpul Clasa vom alege Expert căutare unde avem două opţiuni:

-        Doresc ca coloană de căutare să caute valorile într-un tabel sau într-o  interogare

-        Voi scrie valorile pe care le doresc

Cum valorile cerute nu se regăsesc nicăieri, o vom crea noi, aşa că vom bifa a doua opţiune şi apăsăm pe Next.

 

 

 

-        Introducem valorile cerute de la tastatură, în Col 1, una sub alta şi apoi apăsăm Următorul şi Terminare.

 

6.      Ne poziţionăm pe câmpul Media absolvire şi dăm click în caseta corespunzătoare Regulii de validare şi scriem >=8.27.

7.      La Text de validare vom scrie mesajul:” Se accepta numai valori mai mari( sau egale) decat  8.27

 

 

 

8.      Pentru câmpul Pret uniforma introducem condiţia ca în figura de mai jos:

 

 

9.      Salvăm tabela sub numele Uniforma_elevi.

10.  Pentru a introduce înregistrările în tabelă deschidem fila Proiectare→Vizualizare şi introducem valorile respectând condiţiile, acolo unde e cazul.

 

 

 

 

Aplicaţia 2

 

Creaţi următoarea tabelă (Angajati) în care veţi introduce 20 de înregistrări iar CNP-ul este cheie primară:

 

Denumire câmp

Tip de dată

Dimensiune câmp

CNP

Numar

Dublă precizie

Nume angajat

Text

30

Adresa

Text

50

Data nasterii

Data/Ora

Dată medie

Limba 1

Expert cautare

Franceza, Engleza, Germana

Limba 2

Expert cautare

Italiană, Spaniola, Olandeza

 

 

Rezolvare:

 

Pentru crearea tabelei vom proceda ca şi la aplicaţia 1, astfel:

1.      Vom salva fişierul sub numele firma.accdb iar tabela sub numele de Angajati. Apoi vom parcurge aceiaşi paşi care se potrivesc cu problema curentă.

2.       Pentru a crea câmpul CNP , cheie primară, îl vom selecta , apăsăm click dreapta şi din meniul contextual alegem Cheie primară sau apăsăm pe comanda    din fila Proiectare.

3.      Pentru ca acest câmp să reţină exact 13 cifre vom alege la Format opţiunea Fix iar la Zecimale selectăm valoarea 0.

 

Observaţie:

 

Câmpurile care sunt cheie primară acceptă numai valori unice. Dacă se introduc dubluri veţi genera eroare.

 

 

 

 

Aplicaţia 3

 

În tabela de la aplicaţia 2 dorim să introducem şi câmpul cu numele Salariu (Numeric, simplă precizie) , după câmpul Nume angajat.

 

Rezolvare:

 

Vom modifica structura tabelei astfel:

-        Lucrăm în modul de Proiectare

-        Selectăm câmpul Adresa, dăm click dreapta şi alegem Inserare rânduri sau din fila Proiectare alegem comanda Inserare rânduri

-        În rândul nou creat scriem denumirea noului câmp – Salariu de tip număr şi dimensiune simplă precizie.

 

 

 

 

 

Aplicaţia 4

 

Vom realiza o evidenţă informatizată a stocurilor unui magazin de jucării. Marfa cumpărată de la furnizori se va regăsi în facturile de intrare. Acesteia îi vom aplica un adaos comercial şi apoi o vindem clienţilor, vânzare ce se va regăsi în facturile de ieşire.

 

Rezolvare:

 

Vom crea tabelele având structurile de mai jos. Cheile primare sunt boldate. Se vor parcurge paşii prezentaţi la problema 1 şi 2.

 

Tabela  Intrari

 

Denumire câmp

Tip de dată

Dimensiune câmp

nr_factura_intrare

Numar

Intreg

Data_factura

Data/Ora

Dta medie

Cantitate

Numar

Simpla precizie, 2 zecimale

Pret_unitar

Numar

Simpla precizie, 2 zecimale

Unitate_masura

Text

5

IdProdus

Numar

Intreg

IdCumparator

Numar

Intreg

 

Tabela  Iesiri

 

Denumire câmp

Tip de dată

Dimensiune câmp

nr_factura_iesire

Numar

Intreg

Data_factura

Data/Ora

Dta medie

Cantitate

Numar

Simpla precizie, 2 zecimale

Pret_unitar

Numar

Simpla precizie, 2 zecimale

Unitate_masura

Text

5

IdProdus

Numar

Intreg

IdCumparator

Numar

Intreg

 

Tabela  Produse

Denumire câmp

Tip de dată

Dimensiune câmp

IdProdus

Numar

Intreg

denumire

Text

30

 

Tabela  Cumparatori

Denumire câmp

Tip de dată

Dimensiune câmp

IdCumparator

Numar

Intreg

Nume cumparator

Text

20

Telefon

Text

10

Adresa

text

50

 

 

 

 

 

 

Ordonarea/Filtrarea datelor din tabele

 

 

În acest capitol vom realiza o filtrare a datelor cuprinse în tabele;  le vom ordona normal sau prin ataşarea de indecşi.

 

 

Operaţii care trebuie cunoscute

 

-        Ordonarea datelor după un câmp: Poziţionăm cursorul pe câmp, apăsăm click dreapta şi alegem Sortare ascendentă sau Sortare descendentă

-        Filtrarea datelor după o condiţie: Poziţionăm cursorul într-o celulă în care apare condiţia, activăm fila Pornire, grupul Sortare şi filtrare, comanda Selecţie şi din listă alegem cerinţa .

Sau apăsăm pe săgeata din dreapta numelui câmpului şi selectăm valoarea cerută iar restul le debifăm.

-        Eliminarea unui filtru: Poziţionăm cursorul într-o celulă şi alegem comanda Filtrare din grupul de mai sus. Apoi bifăm în căsuţa Selectare totală.

-        Ataşarea unui index: Trecem în modul Vizualizare structură tabel  , alegem comanda Indexuri şi stabilim câmpul/câmpurile ce formează indexul.

 

 

 

Consideraţii generale:

 

Indexarea realizează o ordonare rapidă a înregistrărilor în funcţie de valorile unui câmp sau a unui grup de câmpuri. Căutarea se face mai rapid într-o tabelă indexată. Cheia primară este un index.

Tipul indexului îl stabilim cu ajutorul proprietăţii Indexat  în modul Design View, şi el poate fi:

-        Da (Cu dubluri) : valorile din câmp nu trebuie să fie unice

-        Da (Fără dubluri) : valorile trebuie să fie unice

-        Nu : tabelul din cadrul bazei de date nu este ordonat

 

 

 

 

Aplicaţia 1

 

 În tabela din exerciţiile anterioare (Uniforma_Elevi) cu structura de mai jos, realizaţi ordonarea alfabetică după câmpul Nume elev.

 

Denumire câmp

Tip de dată

Dimensiune câmp

Nr. matricol

Numar

Întreg

Nume elev

Text

30

Clasa

Expert cautare

9D, 9B, 9F

Data nasterii

Data/Ora

Dată medie

Media absolvire

Numar

Simplă precizie, 2 zecimale

Pret uniforma

Numar

Întreg lung

Sta la camin

Da/Nu

 

 

Rezolvare:

 

1.      Poziţionăm cursorul pe săgeata din dreapta câmpului Nume elev, şi alegem Sortare de la A la Z sau invers, în funcţie de cum cere problema.

 

Sau putem alege din fila Pornire, grupul Sortare şi filtrare, comanda

 

2.      Pentru a renunţa la ordonare dăm click dreapta în coloana sortată şi alegem opţiunea Ştergere totală sortări  .

 

 

 

 

 

 

Aplicaţia 2

 

In tabela precedentă, să se filtreze înregistrările astfel încât să fie afişaţi numai elevii ce stau la cămin.

 

Rezolvare:

 

1.      Poziţionăm cursorul într-o celulă în care avem valoarea DA (adică este bifată căsuţa).

2.      Din comanda Selecţie din grupul Sortare şi filtrare al filei Pornire vom alege opţiunea Selectat. (vezi figura)

 

3.      Vor fi afişate numai înregistrările care îndeplinesc condiţia de filtrare, adică cele egale cu valoarea celulei în care am dat click la pasul 1.

4.      Pentru a reveni la forma iniţială apăsăm pe comanda  Filtrare . În fereastra de dialog vom bifa Selectare totală. Sau apăsăm pe săgeata din dreapta câmpului şi alegem aceeaşi oopţiune.

 

 

 

 

 

 

Aplicaţia 3

 

În tabela precedentă, să se filtreze înregistrările astfel încât să fie afişaţi toţi elevii în afară de cei care au plătit câte 300 lei pe uniformă.

 

Rezolvare:

 

1.        Trebuie realizată o filtrare complexă. Procedăm astfel: derulăm lista din dreapta câmpului Preţ uniformă→Filtre numerice→Nu este egal cu.

 

 

2.      În caseta de dialog scriem valoarea cerută : 300 . Vor fi afişate numai înregistrările ce îndeplinesc condiţia.

 

 

3.      Pentru a vedea cum s-ar scrie condiţia apăsăm pe Complex→Filtrare/sortare complexă

 

În partea de jos a ecranului o să apară editată condiţia.

 

 

4.      Renunţăm la filtru ca la pasul 4 de la problema anterioară.

 

 

 

 

Aplicaţia 4

 

În tabela precedentă, să se filtreze înregistrările astfel încât să fie afişaţi numai elevii din clasa 9B şi care au media de absolvire egală cu 10.

 

Rezolvare:

 

Vom aplica filtrarea de două ori:

-         prima dată de la câmpul Clasa→Filtre text→Este egal cu şi în caseta de dialog scriem valoarea : 9B

-         a doua oară la câmpul Media absolvire→Filtre numeric→Este egal cu şi scriem valoarea 10

-         priviţi cum se scrie condiţia folosind Complex→Filtrare/sortare complexă

 

 

 

 

 

 

 

Aplicaţie 5

 

În tabela (Angajati ) realizaţi ordonarea descrescătoare după câmpul Salar prin adăugarea unui index.

 

Denumire câmp

Tip de dată

Dimensiune câmp

Nume angajat

Text

30

Salar

Numar

Intreg

Adresa

Text

50

Data nasterii

Data/Ora

Dată medie

Limba 1

Expert cautare

Franceza, Engleza, Germana

Limba 2

Expert cautare

Italiană, Spaniola, Olandeza

 

Rezolvare:

 

1.      Deschidem tabela în modul Vizualizare proiect.

2.      Din fila Proiectare alegem comanda Indexuri  .

3.      În prima coloană stabilim un nume  pentru index.

4.      În coloana Nume câmp selectăm din listă câmpul după care se face ordonarea (Salar).

5.      În coloana Ordinea de sortare selectăm Descendentă.

6.      Cele trei opţiuni Primar, Unic şi Ignorare Null le lăsăm cu valorile implicite.

7.      Închidem fereastra de Indexuri şi salvăm.

 

 

 

 

 

 

Aplicaţie 6

 

În acelaşi tabel introduceţi un index format din două câmpuri, Salar şi Nume angajat. Adică ordonăm întâi după salariu descrescător iar pentru salariaţii care au acelaşi salariu să apară ordonaţi alfabetic.

 

Rezolvare:

 

1.      Deschidem tabela în modul Vizualizare proiect.

2.      Din fila Proiectare alegem comanda Indexuri  .

3.      În prima coloană stabilim un nume  pentru index.

4.      În coloana Nume câmp selectăm din listă câmpul după care se face prima ordonare Salar şi apoi dedesubt alegem câmpul Nume angajat.

5.      În coloana Ordinea de sortare selectăm Descendentă şi apoi Ascendentă.

6.      Închidem fereastra de Indexuri şi salvăm.