TUTORIALE TIC COLEGIUL ECONOMIC "DPM" ALBA IULIA Profesor
Simona Dogaru ,
ISBN 978-973-0-31260-7
; Alba Iulia, 2020 ISBN
978-973-0-31261-4 ; Alba Iulia, 2020
|
Funcţiile sistemului
de operare
Gestiunea fişierelor
şi directoarelor
Întreţinerea
sistemului utilitar
Calculatorul
este format din:
-
Componenta de memorare: asigură
stocarea datelor folosite în procesare
-
Componenta de procesare: asigură
realizarea calculelor şi coordonează celelalte componente
-
Componenta de interfaţă :
asigură comunicarea între calculator şi mediul înconjurător
o
Interfaţa de ieşire: transmite
datele spre mediu
o
Interfaţa de intrare: preia
datele dinspre mediu
o
Interfată de schimb: asigură
comunicarea în ambele sensuri
-
Componenta suport: asigură
comunicarea între componente şi sursa de energie
Calculatorul
este definit prin :
-
Hardware: componenta fizică
reprezentată prin echipamentul fizic
-
Software : componenta logică
reprezentată prin totalitatea programelor şi a datelor stocate în
memoria sa
Componenta
de memorare este capabilă să scrie informaţie sau să citească.
Componenta de memorare se regăseşte sub diferite forme:
-
electronice (memoria principală
şi memoriile flash),
-
optice (CD, DVD)
-
magnetice (hard-disk, discheta)
Modalităţile
de accesare ale memoriei pot fi:
-
RAM (Random Access
Memory) indică faptul că memoria poate fi scrisă cât şi citită în
mod aleator la orice adresă – memoria pricipală, memoria flash ,
discurile magnetice
-
ROM (Read Only Memory)
indică faptul că memoria poate fi doar citită- discurile optice şi
memoriile care conţin firmware (= software care gestionează echipamente
hardware )
-
RW (Read Write)
indică faptul că memoria poate fi scrisă cât şi citită într-o anumită
ordine – discuri optice – reinscriptibile
-
R (Recordable)
este asemănătoare cu ROM pentru discurile optice. Pentru CD-R şi DVD-R
inscripţionarea poate fi realizată cu ajutorul unui program iar pentru
CD-ROM şi DVD-ROM se realizează din fabrică
Evoluţia
procesoarelor constă în mărirea vitezei de lucru în timp ce evoluţia
memoriilor are loc în sensul măririi capacităţii de stocare. Rămâne în
urmă viteza de acces la memorie care este mai redusă decât viteza de
prelucrare a procesorului. De aici apare o desincronizare al cărei
efect aste faptul că procesoarele sunt supuse unor timpi de aşteptare
în care solicită informaţie din memorie.
Avem două
tipuri de memorii:
1)
Memoria principală (RAM):
-
Are viteza mărită
-
Stochează pe termen scurt datele
-
Livrează rapid informaţi
procesorului
-
Este neremanentă, adică
păstrează informaţia doar pe durata funcţionării calculatorului
2)
Memoria externă
-
Este remanentă
-
Acces lent la suporturile de
memorie : CD, DVD, hard-disk, flash, dischetă
Memoria
principală acoperă timpii de aşteptare dar avem două desincronizări.
1)
Între memoria principală şi
memoria permanentă rezolvată prin:
-
Creşterea vitezei de rotaţie a
discurilor
-
Folosirea unor zone de memorie
de tip buffer
-
Utilizarea unor interfeţe (mai
performante) de comunicare între cele două memorii: SATA, IDE, SCSI, USB
2)
Între memoria principală şi
procesor, rezolvată prin intermediul memoriei cache:
-
Memoria cache are capacitate
redusă şi memorează temporar instrucţiuni de program din memoria
principală
Deci
viteza unui procesor depinde de viteza de transfer între memorii şi
viteza de transfer între procesor şi celelalte componente. Aceşti
parametri sunt fixaţi de placa de bază.
Încărcarea este operaţia prin care utilizatorul hotărăşte ce
program să fie executat sau ce fişier să fie deschis în
memoria principală.
Pe lângă
cele două memorii descrise mai sus avem şi memorii de capacitate
redusă, cum ar fi:
-
Regiştrii: ţin de nucleul procesorului şi memorează datele
imediate din calcule
-
Memoria plăcii de
bază: păstrează programul firmware
-
Memoria VideoRAM: este inclusă în placa video
Memoria
internă este acelaşi lucru cu memoria principală. Dar de fapt, memoria
internă conţine toate componentele de memorare care nu sunt externe.
Memoria
RAM este şi ea tot o memorie principală.
Aceasta
se măsoară în byte şi multiplii săi: 1 byte = 8 biţi = 1 octet.
Multiplii
săi sunt: kilo = 210, mega = 220, giga = 230,
terra = 240 , peta = 250
, exa = 260 , zetta = 270 , yotta = 280
. Şi totuşi se obişnuieşte aproximarea : 210 = 1024 ≈ 1000 =
103 .
Din 1999
s-au introdus prefixe noi pentru multiplii de tip binar pentru a evita
confuzia cu puterile lui 10. Astfel avem multiplii: kibi (Ki), mebi
(Mi), gibi (Gi), tebi (Ti), pebi (Pi), exbi (Ei), zebi (Zi), yobi (Yi).
Dispozitivul
de memorie cu cea mai mare capacitate este HDD. Capacitatea acestora a
evoluat de la 5 MB (în anii `50) la câţiva terabyte în prezent.
Hard-disk-ul apare şi în playere multimedia portabile cu memorie mare
(IPod).
Memoria
de tip flash existentă în camere digitale, playere, USB-uri pot stoca
până la zeci de GB.
Capacităţile
uzuale ale CD-urilor sunt de 650-700 MB dar există şi de 870 MB.
Capacitatea
unui DVD este de aproximativ 4,3 GB.
Capacitatea
memoriei principale are efect asupra performanţei sistemului. Memoria
principală o regăsim sub forma unor plăcuţe RAM de diverse capacităţi.
Putem adăuga astfel de plăci RAM în limita numărului de sloturi de pe
placa de bază.
Capacitatea
memoriilor intermediare (buffer şi cache) este redusă, având câţiva
megabytes pentru memoriile buffer de la
imprimante şi de la sute de kilobytes până la peste 1 MB pentru memoria
cache a procesorului.
Capacitatea
memoriei plăcii de bază (EEPROM sau flash) este redusă, de la 128 KB
până la peste 1 MB.
Este
cunoscută şi ca CPU (Central Procesing Unit)= procesor.
Procesorul
este format din:
-
UC unitatea de comandă care gestionează ordinea de execuţie a
instrucţiunilor
-
UAL unitatea aritmetico-logică care realizează calculele efective
o
Operaţii aritmetice: +, *, -, /
o
Operaţii logice: AND, OR, NOT
o
Conţine regiştrii care
reprezintă zone de memorie incluse în procesor, ce păstrează temporar
datele operaţiilor din UAL
-
Memoria cache internă este inclusă în procesor pentru o accesare mai
rapidă a memoriei principale
-
Unităţi de calcul extins şi
coprocesoare: componentele MMX sau
3DNOW pentru operaţii cu sunet şi imagine
Performanţa
unui procesor depinde de:
-
Frecvenţa acestuia, măsurată în Hertzi, reprezentând viteza
de lucru
-
Spaţiul de adresare este capacitatea de memorie principală cu care
procesorul poate lucra. Spaţiul este dat de numărul de biţi folosiţi de
procesor care poate fi de 32 biţi sau de 64 biţi. Unul de 32 biţi poate
adresa 4 GB.
-
Anumite plăci de bază permit
utilizatorului să schimbe frecvenţa procesorului prin operaţia de
overclocking (mărirea frecvenţei) sau de underclocking (scăderea
frecvenţei).
-
Memoria cache asigură
comunicarea rapidă cu memoria principală.
-
Tehnologia de construcţie a
procesorului
Sarcinile
procesorului au fost preluate în timp de către:
-
Procesorul grafic şi cel audio
-
Chipset-ul responsabil cu
coordonarea comunicării între componentele calculatorului şi procesor
Procesorul
se încălzeşte în timpul lucrului necesitând sistem de răcire (cooler),
care se lipeşte de procesor printr-o pastă conductoare de căldură.
Cooler-ele
pot fi:
-
Pasive: reprezentate printr-un radiator prevăzut cu
lamele care disipă căldura
-
Active: ventilator alimentat electric
-
Software: reprezentat prin programe capabile să scadă
frecvenţa de lucru a procesorului
Este
formată din dispozitivele ce introduc datele în sistemul de calcul
asigurând funcţia de scriere.
1)
Tastatura : permite introducerea
textului de către utilizator
Este
formată din :
-
Zona alfanumerică
-
Zona funcţională (ESC +F1…F12)
-
Zona navigare (săgeţile, Del,
salt în pagină)
-
Zona numerică redusă
La
momentul actual există tastaturi flexibile, segmentate sau tastaturi ce
conţin taste pentru acces rapid la Internet şi pentru playere.
Există şi
tastatura virtuală:
-
Este afişată pe un ecran
obişnuit şi acţionată prin mouse
-
Este afişată pe ecran senzitiv
şi acţionată prin presiune directă cu degetele sau cu un pix digital.
Aceste tablete digitizate pot recunoaşte şi scrisul de mână cu pixul
(online-handwriting)
-
Proiectată luminos pe o
suprafaţă oarecare şi funcţionează prin blocarea luminii cu degetele
Tastaturile
miniaturale sunt optimizate pentru thumbing (tastare cu degetul mare).
2)
Mouse
-
Există pe piaţă mouse-uri cu 5
butoane. În afară de cel stâng/ drept, celelalte pot fi programate să
execute anumite operaţii realizate frecvent în anumite programe.
-
Mouse-ul se mişcă în plan. El
poate fi mecanic/ optic.
-
Variante de mouse: touchpad,
trackball, stylus, digital pen, light pen, varainte de joystick, volan,
mouse pentru picior
3)
Scanner
-
Instrument utilizat pentru
digitizarea imaginilor preluate de pe o suprafaţă plană sau
tridimensională
-
Cele mai uzuale sunt scannerele
cu pat , asemănătoare xerox-ului
Scannerele
se caracterizează prin rezoluţie = numărul de puncte generate raportat
la suprafaţă.
4)
Webcam
-
Transferă imaginea în timp real
în memoria externă a calculatorului
-
Dacă mai multe calculatoare
legate în reţea sunt dotate cu webcam-uri putem realiza o
videoconferinţă
-
Se caracterizează prin rezoluţie
măsurată în megapixeli
5)
Tuner
-
placă adaptoare care preia
semnal video analogic şi transformă în semnal digital
-
poate conţine program de
decodare a semnalului TV
6)
Microfon
-
Se poate utiliza pentru a
înregistra sunetul sau pentru a-l retransmite prin calculator şi
sistemul Voice-over-IP. Sistemul VoIP va înlocui în timp, telefonia
fixă.
-
Poate fi folosit pentru
introducerea textului prin dictare; pentru executarea de comenzi sau
pentru identificarea persoanelor
7)
Cititoare de coduri de bare
-
Folosite pentru inventarierea
produselor
-
Codul de bare este citit
printr-un sistem similar scanner-ului
8)
Cititoare de caractere magnetic
-
se utilizează în domeniul bancar
-
presupune scrierea textului cu o
cerneală specială (cu proprietăţi magnetice) datorită căreia citirea se
poate efectua şi dacă caracterele sunt invizibile sau acoperite de
strat protector
9)
Cartele inteligente
-
Dispozitive de memorare cu
procesor dar care îşi preiau energia din dispozitivul de citire
-
SIM-urile, carduri bancare,
legitimaţii
1)
Monitorul
-
O primă caracteristică este dată
de rezoluţie = numărul de pixeli ce formează o imagine
-
Distanţa dintre pixeli este dot
pitch
Calitatea
imaginii depinde de diagonala monitorului (o altă caracteristică a
monitorului). Pentru 15 sau
Altă
caracteristică este dată de tipul monitorului:
-
Cu tub catodic (CRT)
-
Cu ecran plat
Cele cu
ecran plat pot fi:
-
Cristale lichide ( TFT, LCD)
care filtrează lumina printr-o peliculă de cristale lichide
-
Plasmă (PDP): pelicula este
formată din celule cu gaz
-
diode emiţătoare de lumină
(LED): ecrane de dimensiuni foarte mari folosite în aer liber
Alte
caracteristici:
-
timpul de răspuns
o
procesul prin care se modifică
starea cristalelor lichide şi care se observă în modificarea culorilor
la imagini aflate în mişcare
o
cele mai avansate au un timp de
răspuns de 2 milisecunde iar ele mai slabe au 12 sau 16 milisecunde
-
rata de refresh
o
frecvenţa cu care imaginea este
refăcută (de sus în jos)
o
la o rată sub 70 Hz apare efect
de pâlpâire
Funcţionarea
monitorului depinde de placa video la care se conectează. Ea poate fi:
-
conectare VGA – pentru CRT dar
şi LCD
-
conectare DVI – pentru LCD,
videoproiector, televizoare
Placa
video conţine propriul procesor (GPU), propriul sistem de răcire,
propria memorie principală (Video RAM). Procesorul calculatorului este
degrevat de o parte din sarcini, acestea fiind transferate procesorului
grafic. Piaţa plăcilor video este disputată între producătorii NVidia
(ce produce GeForce) şi ATI ( cu Radeon). Plăcile încorporate în placa
de bază au performanţe reduse deoarece sarcinile sunt executate de
procesorul central.
2)
Imprimanta
-
Ajută la imprimarea informaţiei
pe foi
-
Tipuri:
o
Cu toner
o
Cu jet de cerneală (ink-jet,
bubble-jet)
o
Vopsea (solid ink, dye-sub)
folosite mai mult pentru poze
o
Fără cerneală= transformă
cerneala în cristale direct în hârtie
1)
Placa de sunet
2)
Placă video
3)
Touch screen
4)
Inprimante multifuncţionale(
scanner, xerox, imprimantă)
5)
Joystick ( pot genera vibraţii
în mâini)
6)
Placa de reţea
7)
Modem
a.
modem
dial-up sau ADSL = comunică prin cablu de telefonie fixă
b.
Modem de cablu = prin cablu TV
c.
Modem optic = prin fibră optică
d.
Modem radio = prin unde radio
(cele din celulare)
Principala
caracteristică este asigurată de : frecvenţa FSB şi dotări.
Frecvenţa
FSB
-
reprezintă viteza magistralei
între procesor şi celelalte componente. Dacă este sub cea a
procesorului apar erori.
Dotările
-
chipset
-
conectori pentru diferite
componente
-
magistralele dintre conectori
-
BIOS-ul
Conectorii
sunt monitorizaţi de controllere.
Slotul
este un conector de tip fantă. Socketul este un termen utilizat pentru
suprafaţa de conectare a procesorului. Interfaţa reprezintă conectorul
pentru celelalte dispozitive.
Interfaţa
USB este folosită de mouse şi / sau tastatură
-
Memorii flash
-
Imprimante, webcam, playere
Interfaţa
PS 2 permite conectarea mouse-ului şi a tastaturii.
Interfaţa
paralelă permite conectarea imprimantelor.
Interfaţa
fără fir (wireless) este folosită de:
-
Bluetooth
-
Wi-fi
Este un
program de tip firmware stocat în memoria ROM. Bios-ul asigură:
-
Detectarea componentelor
hardware conectate
-
Modificarea frecvenţei
procesorului
-
Urmăreşte temperatura
procesorului
-
În etapa de bootare putem
stabili în BIOS de pe care suport de memorie externă să fie încărcat
sistemul de operare
Poate fi:
tower sau desktop.
Componenta
soft este reprezentată prin (după cum reiese din imagine):
-
sistemul de operare ce rulează
pe calculator permite utilizarea acestuia
-
sistemul utilitar întreţine şi
protejează sistemul
-
softul aplicativ conţine
programele şi documentele utilizatorului
Este un
ansamblu de programe ce gestionează resursele calculatorului şi asigură
interfaţa cu utilizatorul.
Asigură
comunicarea utilizatorului cu calculatorul prin:
-
linie de comandă: utilizatorul
tastează comenzile (MS-DOS, UNIX, LINUX)
-
interfaţa grafică (GUI):
utilizatorul selectează cu mouse-ul în mod vizual (Windows)
Programe ce asigură funcţionarea echipamentelor hard. Există
drivere:
-
specializate: nu sunt incluse în S.O. şi se
cumpără o dată cu echipamentul hard
-
generice: sunt incluse în S.O.
Sunt conţinute în S.O. şi folosite de alte programe .
De exemplu biblioteca DirectX utilizată de programele ce
conţin imagine şi sunet a fost creat pentru jocuri iar acum e utilizat
de programele de tip CAD şi multimedia iar varianta DX10 este utilizată
de Windows Vista în gestiunea interfeţei cu utilizatorul.
Funcţiile sistemului
de operare
-
Gestionează memoria
principală
o
Protejează memoria
ocupată de S.O.
o
Are grijă ca două
programe să nu ocupe aceeaşi zonă de memorie
o
Gestionează memoria
virtuală necesară pentru un program care nu încape în memoria
principală (modulele de program sunt încărcate în memoria principală
numită memoria virtuală ≈ 500MB)
-
gestionează
procesele aflate în executare (un proces este imaginea unui program din
memoria principală)
-
asigură
funcţionarea componentelor hardware
-
asigură conectarea
la reţele prin intermediul protocoalelor
-
asigură securitatea
datelor la nivel local / extern
-
gestionează
informaţia depozitată în fişierele şi directoarele aflate în memoria
externă
Gestiunea fişierelor şi directoarelor
Informaţia este depozitată în fişiere care , la rândul lor,
sunt grupate în directoare. Directoarele sunt grupate sub forma unui
arbore răsturnat, în care:
-
rădăcina este
spaţiul de pe hard disk (C:)
-
directoarele pot
conţine alte directoare şi fişiere sau pot fi goale. Fiecare director
se identifică printr-un nume
-
fişierul este cel
ce conţine informaţia propriu-zisă şi poate fi : text, audio, video,
imagine etc. Tipul datelor conţinute în fişier este dat de extensia
fişierului (1- 4 caractere) ce urmează numelui acestuia. Ex: NumeFisier.extensia.
Numele fişierului poate fi modificat de utilizator iar
accidental poate fi modificată şi extensia. Dacă se schimbă extensia,
sistemul de operare nu mai poate recunoaşte programul cu care poate fi
deschis.
Extensiile pot fi ascunse pentru a preîntâmpina astfel de
situaţii. Extensiile sugerează utilizatorului tipul informaţiei din
fişier, dacă el este arhivat precum şi programul cu care poate fi
deschis.
Câteva extensii de fişiere şi programele folosite pentru
deschiderea lor:
Denumire fişier |
Extensia |
Programul utilizat |
Fişier text |
.txt |
Notepad |
.doc, .rtf, .docx |
Word |
|
.pdf |
Acrobat |
|
.htm, .html |
Mozilla Firefox, Internet Explorer, Opera |
|
Fişier imagine |
.bmp |
Paint |
.tiff, .psd |
Photoshop |
|
Fişier sunet |
.wav |
MediaPlayer |
Fişier video |
.vob |
MediaPlayer |
Tabele şi baze de date |
.dbf, .dbc |
VisualFox |
.xls, .xlsx |
Excel |
|
.mdb, .mdbx |
Access |
|
Prezentări |
.pps, .ppt, .pptx |
PowerPoint |
Programe executabile |
.exe |
Se deschid prin dublu click |
Imagini comprimate |
.jpg, .jpeg, .png, .gif |
|
Sunet comprimate |
.mp3, .wma |
|
Video comprimat |
.mpg, .avi |
|
Arhive |
.ace, .rar, .zip |
|
Pentru a găsi un fişier într-o
structură arborescentă putem utiliza programul Windows
Explorer (de tip File Manager) care
conţine instrumentul de căutare (search).
În caseta de căutare se va scrie
numele folderului sau a fişierului căutat. Dacă nu se cunosc câteva
litere din nume, acestea se vor înlocui cu ? . Dacă nu se cunoaşte un
şir de caractere se va înlocui cu * .
Exemple:
1.
Căutăm toate
fişierele care încep cu litera m şi au extensia .jpg : m*.jpg
2.
Căutăm toate
fişierele care au extensia .exe : *.exe
3.
Căutăm fişierele cu
numele program dar nu cunoaştem extensia : program.*
Întreţinerea
sistemului utilitar
Partiţionarea
presupune împărţirea spaţiului de pe disc în mai multe partiţii care
vor primi câte o literă începând de la C: (este pentru hard disk)
-
ea se poate realiza
atunci când instalăm S.O. sau cu ajutorul programului PartitionMagic
după ce s-a instalat S.O.
Existenţa partiţiilor presupune:
-
organizarea
informaţiilor astfel încât căutarea se realizează mai rapid
-
acţiunea viruşilor
afectează (în general) numai o parte a partiţiilor
-
blocarea accesului
utilizatorilor la anumite partiţii
Partiţionarea este urmată de formatare.
Formatarea
presupune:
-
ştergerea tuturor
informaţiilor de pe partiţie
-
împărţirea
spaţiului în sectoare. Acestea ajută sistemul de operare să regăsească
folderele şi fişierele
-
crearea sistemului
de fişiere (tabela de alocare a fişierelor)
Sistemul de fişiere creat prin formatare pentru Windows este
NTFS. El oferă o protecţie superioară a fişierelor şi o gestionare
complexă a drepturilor de modificare / acces la folder / fişier.
Sistemul FAT32 ( până la Windows XP) nu poate lucra cu
fişiere mai mari de 4 GB şi nu poate formata partiţii mai mari de 32 GB.
Formatarea se realizează în MyComputer
astfel: poziţionăm mouse-ul pe suportul de memorie şi apăsăm click
dreapta. Din lista ce apare alegem opţiunea Format. Quick Format realizează formatarea dar fără scanarea
sectoarelor defecte de pe disc.
Scanarea se
realizează în scopul detectării sectoarelor de disc defecte. Din MyComputer, dăm click dreapta pe discul de scanat. Apoi
alegem Properties → Tools →Error checking. Operaţia se
execută atunci când nu rulăm alte programe.
Defragmentarea se realizează cu programul Disk Defragmenter.
După un timp mai îndelungat când au loc mai multe ştergeri şi salvări
se vor elibera zone de dimensiune mică. O parte din ele se reacoperă cu
alte fişiere mici. Atunci când vom salva un fişier mai mare, acesta va
fi împărţit în fragmente pentru a ocupa zonele mai mici, rămase libere.
Când vom solicita acest fişier vor fi necesare mai multe căutări pe
disc pentru a regăsi tot fişierul, ceea ce duce la scăderea vitezei de
acces.
Defragmentarea încearcă să reorganizeze fişierele în zone
continue de pe disc. Gradul de fragmentare poate fi obţinut cu opţiunea
Action →Analiyze din programul Defragmenter.
Indicat este a se folosi defragmentarea atunci când gradul de
fragmentare depăşeşte 15%.
Disk Cleanup
elimină informaţiile nefolositoare de pe hard disk. Informaţiile
eliminate sunt:
-
fişiere din Recycle Bin (Coşul de gunoi)
-
fişiere temporare
create de anumite programe
-
fişiere temporare
create în timpul navigării pe Internet
Comprimarea presupune:
-
reducerea spaţiilor
de stocare deci rămâne mai mult spaţiu de utilizat
-
măreşte viteza de
transfer între componentele informatice
Comprimarea se poate efectua cu pierderea informaţiei sau
nu. Pentru fişiere ce conţin programe, texte sau baze de date este
necesară comprimarea fără pierderea informaţiei.
În cazul fişierelor multimedia (sunet şi imagine), percepţia
umană poate tolera lipsa integrităţii informaţionale, deci ele se pot
comprima cu pierdere.
Arhivarea fişierelor generează o arhivă ce are ca extensie .
zip, .rar sau . ace. Arhiva, care poate conţine mai multe fişiere este
folosită la transportul informaţiei prin reţele sau cu memorii externe.
Pentru a folosi fişierele comprimate trebuie să utilizăm dezarhivarea
(extragerea).
Putem avea:
-
arhive executabile:
au extensia exe şi pot fi dezarhivate chiar dacă programul de arhivare
nu există.
-
Arhive multivolum :
arhiva este împărţită în fragmente cu dimensiunea dorită. Primul volum
are extensia normală iar restul au numere.
-
este format din
programe care nu sunt necesare sistemului de operare şi servesc numai
utilizatorului exclusiv.
-
Putem întâlni următorii termeni:
-
Freeware : soft gratuit cu utilizare nelimitată
-
Alfa version,
Beta version: versiuni
de soft nefinalizat
-
Home edition: soft limitat la nevoi casnice,
orientat spre utilizator
-
Professional
edition: soft ce
serveşte nevoilor avansate pentru profesionişti
-
Enterprise
edition: soft cu
caracter economic
-
Open source: software la care este distribuit şi
codul sursă pe lângă forma executabilă (Linux şi PHP)
-
Adware, Spyware: programe ce afişează reclame sau
culeg date despre utilizatori, asociate cu viruşii. De obicei însoţesc
alte programe şi pot ocupa memoria principală
-
Demo: soft demonstrativ, cu
funcţionalitate limitată
-
Eduware, Tutorial: program de învăţare şi de asistenţă
în utilizarea altor programe
-
Shareware, Trial:
program complet ce are termen de expirare al utilizării
-
Service pack,
Upgrade: program ce
completează sau corectează alte programe distribuite anterior
-
Software
comercial: program
distribuit pe cale comercială, cu licenţă de utilizare, protejat
împotriva copierii şi cu suport de help